baner komunikatów

Sejm przyjął ustawę przesuwającą obowiązek wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) do 1 lutego 2026 r. To oznacza, że przedsiębiorcy zyskali więcej czasu na zapoznanie się z systemem i przygotowanie się do jego obsługi.

• Sejm przyjął ustawę przesuwającą termin wdrożenia obowiązkowego KSeF
do 1 lutego 2026 r.
• W kolejnym etapie procesu legislacyjnego Ministerstwo Finansów zaproponuje
dwuetapowe wprowadzenie obowiązku.
• To oznacza, że proces wystawiania faktur z punktu widzenia przedsiębiorców nie
ulega na razie zmianie.
• Już teraz przedsiębiorcy – szczególnie mniejsi – w lokalnych urzędach skarbowych
mogą zapoznawać się z funkcjonalnościami darmowych narzędzi przygotowanych
przez Ministerstwo Finansów.
9 maja Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT, który przesuwa obowiązek wystawiania e-faktur na
1 lutego 2026 r. W następnym etapie procesu legislacyjnego przyjętą ustawą zajmie się Senat.
Dalsze zmiany legislacyjne
Przegłosowana w Sejmie ustawa zakłada niezbędne przesunięcie daty rozpoczęcia obowiązywania
Krajowego Systemu e-Faktur. Jednakże, aby dać przedsiębiorcom możliwość lepszego zapoznania się
z propozycjami zmian i odbycia rzetelnych konsultacji, Ministerstwo Finansów podjęło decyzję
o podzieleniu prac legislacyjnych na dwie części.
W drugim projekcie legislacyjnym ministerstwo przedstawi propozycje uproszczeń obowiązków
związanych z wdrożeniem KSeF oraz zaproponuje etapowe wejście w życie obowiązkowej e-faktury:
• 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą
podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,
• 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
KAS przygotowana, aby pomagać przedsiębiorcom
Oznacza to, że przedsiębiorcy zyskali więcej czasu, żeby przygotować się do obowiązkowego KSeF.
Obecnie w procesie wystawiania przez nich faktur nic się nie zmienia i nadal mogą oni korzystać
z dotychczasowych narzędzi i rozwiązań.

Ministerstwo zachęca jednak – szczególnie mniejszych przedsiębiorców – do wykorzystania
dodatkowego czasu do zapoznania się z darmowymi narzędziami stworzonymi przez resort: Aplikacją
Podatnika i e-mikrofirmą. Wkrótce ma się też pojawić Aplikacja Mobilna KSeF, która umożliwi
wystawianie podstawowych faktur w KSeF oraz ich korekt, a także podgląd faktur wystawionych
i otrzymanych w KSeF. zapowiada Marcin Łoboda, Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
„Przygotowaliśmy merytorycznie około tysiąca pracowników w lokalnych Urzędach Skarbowych.
Już teraz są oni gotowi pomagać przedsiębiorcom w korzystaniu z przygotowanych przez nas aplikacji.
Jeśli ktoś będzie chciał zobaczyć jak one działają i przekonać się czy spełniają jego oczekiwania
i potrzeby, to dostanie indywidualne wsparcie w tym zakresie. Po wakacjach zaczniemy też specjalne
szkolenia. Dodatkowo, od stycznia 2025 r. zostanie również uruchomiona specjalna infolinia Krajowej
Informacji Skarbowej (KIS) dla spraw związanych z KSeF”.

W każdej chwili można przyjść do US i otrzymać informacje na temat działania systemu, korzystając
z pomocy pracowników urzędów skarbowych. Aby nie tracić czasu i nie stać w kolejce, warto umówić się
na wizytę w urzędzie na konkretny dzień i godzinę, za pomocą formularza na stronie internetowej. Można
przy tym dodać komentarz i wskazać, że tematem spotkania jest uzyskanie informacji nt. KSeF.