CHOSZCZNO. Pogada sprzyja rowerowym eskapadom, więc w niedzielny poranek warto wybrać się na wycieczkę. My zapraszamy na przejażdżkę trasą, prowadzącą z Koplina w stronę Zamęcina, i dalej na południe, która w tym tygodniu, już oficjalnie została oddana do użytku. Jej budowa, w stronę Stawina i dalej z Choszczna do Pakości, kontynuowana będzie w przyszłym roku.

Budowę choszczeńskiego odcinka, tzw. Pojeziernego szlaku Pojezierzy Zachodnich, prowadzącego od leżących nad Odrą Siekierek, aż do Białego Boru, rozpoczęto we wrześniu, ubiegłego roku. Przypomnijmy, że jej choszczeńsko-barlinecki fragment, zaplanowano na nasypie, po nieistniejącej już trasie kolejowej Choszczno – Myślibórz.
Nasz odcinek, czyli ten prowadzący od mostu na Małej Inie, aż do skrzyżowania z drogą Koplin – Gleźno, kosztował ponad 6 milionów złotych. Przede wszystkim, położone zostały dwie warstwy asfaltu o szerokości 2,5 metra i całkowicie usunięto pozostałości po starym torowisku. Wykonano też wiele wykopów, nasypów, zjazdów, przebudowano przepusty wodne, no i zbudowano nowy most na Małej Inie. Finalnym akcentem, było ustawienie barierek oraz oznakowanie.

Wsiadamy na rowery
Skrzyżowanie z drogą Zamęcin – Gleźno

Głównym źródłem finansowania inwestycji, jest Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020, który przeznacza na ten cel 85 procent kosztów, a resztę dokładają Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego oraz gminy. W tym przypadku Choszczno dołożyło 280 tys. zł.
Dodajmy, że nasza części szlaku Pojezierzy Zachodnich, będzie przebiegała, od południowej do północnej granicy, a dokładniej od mostu na Małej Inie, do mostu na Inie, około 2 kilometry w stronę Dobrzan.

Wsiadamy na rowery
Nowy most na Małej Inie, najtrudniejszy etap budowy ścieżki


Już o tym pisaliśmy, ale warto też przypomnieć, że w drugim etapie (jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na ich wykonanie) zbudowany zostanie fragment, od Gleźna do wysokości linii kolejowej Choszczno – Stargard. Dalej trasa poprowadzi: ul. Stawina, pod wiaduktem, ul. Konopnickiej, Wolności, Kraszewskiego, Słowackiego, promenadą do wysokości byłej plaży wojskowej, dalej ul. Niedziałkowskiego, a na skrzyżowaniu z Piastowską, wjeżdżać my na Wały Piastowskie. Tu m.in. na przejeździe przez ul. Bolesława Chrobrego, ma być budowana specjalna platforma. Z Wałów Piastowskich dojedziemy do ścieżki prowadzącej wzdłuż ul. Władysława Jagiełły, aż do ronda Partnerstwa. Z informacji otrzymanej od Łukasza Młynarczyka, radnego Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego wiemy też, że jeszcze w tym roku, ogłoszony zostanie przetarg na budowę ścieżki, od wysokości skrzyżowania z ul. Polną, aż do Pakości.

Tadeusz Krawiec