CHOSZCZNO. Wczoraj, tylko w ciągu godziny, w okolicach Małej Iny naliczyliśmy ponad 40 rowerzystów. Na mostach i przepustach leżących na trasie nowej ścieżki rowerowej,  zamontowane zostały barierki ochronne, a to znak, że niebawem zostanie oddana do użytku. Mamy też informacje o tym, jak przebiegać będę kolejne odcinki i kiedy mają być budowane.

– Dobrze oznakowana, barierki zostały zamontowane, moim zdaniem ścieżka jest już gotowa – powiedział nam wczoraj Michał Staśkiewicz. Jego zdaniem, przydałby się jakiś punkt przystankowy w okolicach Zamęcina. – Najlepiej w miejscu, gdzie kiedyś była stacja kolejowa – od razu zaproponował. O tym, że choszczeński odcinek, prowadzący z Gleźna do mostu na Małej Inie, jest już gotowy, mówią wszyscy rowerzyści i od razu zadają pytania o to, kiedy będą budowane i jak przebiegać będą kolejne etapy. W naszej ostatniej relacji, dotyczącej tej ścieżki, w komentarzach najczęściej zwracaliście uwagę na brak barierek. No i proszę, już są. Okazuje się, od samego początku były tam zaplanowane.

Choszczeńska trasa rowerowa 2020
Most na Małej Inie jest już gotowy

Nasz, czyli ten opisywany odcinek, rozpoczyna się w okolicach Gleźna, a my już wiemy, jak przebiegać będą inwestycje związane z kolejnymi fragmentami tej trasy. W drugim etapie (jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na ich wykonanie) zbudowany zostanie fragment od Gleźna do wysokości linii kolejowej Choszczno – Stargard. Dalej trasa poprowadzi ul. Stawina, pod wiaduktem, ul. Konopnickiej, Wolności, Kraszewskiego, Słowackiego, promenadą do wysokości byłej plaży wojskowej, dalej ul. Niedziałkowskiego i na skrzyżowaniu z Piastowską wjeżdżamy na Wały Piastowskie. Tu m.in. na przejeździe przez ul. Bolesława Chrobrego ma być budowana specjalna platforma. Z Wałów Piastowskich wjeżdżamy na ścieżkę wzdłuż ul. Władysława Jagiełły, aż do ronda Partnerstwa. Do fragmentu ul. Stargardzkiej, biegnącej wzdłuż drogi nr 151 Choszczno – Recz jeszcze wrócimy. Wiemy też, że jeszcze w tym roku, ogłoszony zostanie przetarg na budowę ścieżki, od wysokości skrzyżowania z ul. Polną aż do Pakości.

Choszczeńska trasa rowerowa 2020
– Najpierw zaplanowano, że w stronę Pakości jechać będziemy w ruchu ulicznym. Na szczęście udało się to zmienić i już niebawem rozpocznie się budowa dodatkowego pasa dla rowerów. Od skrzyżowania z ul. Polną – na planach pokazuje Łukasz Młynarczyk.

Wspomniany wcześniej odcinek, który będzie biegł w pasie drogi nr 151 (od ronda Partnerstwa), ma być wybudowany w kolejnym etapie finansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Od Łukasza Młynarczyka, radnego wojewódzkiego wiemy, że obecnie tworzona jest dokumentacja. Tu m.in. zdradził nam, że na wysokości ul. Wojska Polskiego wybudowane zostanie drugie rondo.

Choszczeńska trasa rowerowa 2020
Za chwilę tu też będzie ścieżka asfaltowa

Podsumowując należy podkreślić, że choszczeńska ścieżka (od mostu na Małej Inie, przez Zamęcin, Stawin, Choszczno, Pakość, Sławęcin, do mostu na Inie) wkomponowana jest w ponad 420-kilometrowy szlak Pojezierzy Zachodnich, tzw. Pojeziernego, który prowadzi od leżących nad Odrą Siekierek, aż do Białego Boru (z możliwością odbicia w Dobrzanach, w kierunku Stargardu i Dobrej Nowogardzkiej). Po drodze będziemy mogli też skręcić m.in. na projektowane już trasy Bałtyk (Koszalin, Kołobrzeg) – Wałcz i Wału Pomorskiego. W sumie, na terenie całego województwa zachodniopomorskiego planowanych jest 12 głównych korytarzy, o łącznej długości ponad 1100 kilometrów.

Tadeusz Krawiec