Właściciele i zarządcy nieruchomości – zarówno zamieszkałych jak i niezamieszkałych – mają OBOWIĄZEK złożyć do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków deklaracje dotyczące źródeł ciepła i źródeł spalania paliw wykorzystywanych w swoich w budynkach/lokalach. Deklaracje można składać on-line bezpośrednio na stronie https://zone.gunb.gov.pl/ lub tradycyjnie – za pośrednictwem Urzędu Gminy.
W załącznikach na dole strony znajdują się formularze do pobrania:
- deklaracja dla budynków i lokali mieszkalnych (A)
- deklaracja dla budynków i lokali niemieszkalnych (B)
a także instrukcja wypełniania deklaracji on-line oraz przykładowe deklaracje poprawnie wypełnione dla budynków zamieszkałych (formularz A) i niezamieszkałych (formularz B).
TERMINY
- 14 dni (licząc od 1 lipca 2021) – dla nowo wybudowanych budynków.
- 12 miesięcy (do 30.06.2022 r.) – dla obiektów już istniejących.
CEL
Złożone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków deklaracje pozwolą na opracowanie bazy danych jako skutecznego narzędzia wspierającego wymianę starych – nieekologicznych źródeł ciepła na nowe, a w efekcie skuteczną walkę ze smogiem.
SANKCJE
Składanie deklaracji jest OBOWIĄZKOWE dla wszystkich właścicieli/zarządców nieruchomości. Brak zgłoszenia (lub przekroczenie terminów) skutkuje karą grzywny.
Formularz A ? budynki i lokale mieszkalne
Formularz B ? budynki i lokale niemieszkalne
źródło: https://samorzad.gov.pl